Het DCMNT over Porsche had als het aan schrijver Tom Westendorp ligt wel honderd pagina’s kunnen tellen. Wie hem kent weet dat hij niet uitgepraat raakt als hij het over dé auto heeft. Toch heeft hij zich moeten beperken. Natuurlijk worden het verleden en de toekomst van de enorme onderneming aangehaald, maar de focus van dit DCMNT lig op de hedendaagse modellen van Porsche.
Een van de meest begenadigde automerken, daar moest en zou een documentaire op papier over komen. Voor de realisatie kwam fotograaf Mick Kok hoog op het lijstje te staan. Hij noemde op zijn beurt weer een gepassioneerde tekstschrijver.
Een simpel appje
“Het bericht kwam via een appje”, vertelt Tom. “Mick heeft zo’n losse wijze van communiceren die alleen is weggelegd voor de meest vrije geesten. Zo iemand die al jaren niet meer voor een baas heeft gewerkt en zich niet dagelijks in een strak ‘corporate’ pak hoeft te hijsen.” Tom noemt Mick niet alleen een topfotograaf, maar ook een superfijne vent en vooral een vriend. “Ik ken hem al jaren, van kleins af aan komen we elkaar regelmatig tegen. Het praten over auto’s leidde zelfs tot het mede-organiseren van de meest succesvolle Cars and Coffee van Nederland.” Met z’n tweeën vormen ze het perfecte setje voor de realisatie van dit DCMNT. De samenwerking verloopt vlekkeloos, aan een half woord hebben ze genoeg.
Ik zie hoe Mick zijn foto’s maakt, maar ik snap nog steeds niet hoe hij het doet. Hij is onuitstaanbaar getalenteerd.”
Zoveel passie van twee mannen voor een bepaald merk. Dat moet een mooi resultaat opleveren. Want niet alleen de foto’s van Mick vallen op. Geen Blad voor de Mond is direct enthousiast over de suggestie om Tom aan te wijzen als tekstschrijver. “Na het appje heb ik 45 minuten aan de lijn gehangen met Mick. Hij werkt met de grootste merken ter wereld, zoals Porsche en Pagani en dan wil hij met mij samenwerken? Natuurlijk was ik direct enthousiast!”
Extreem trots
“Ik denk dat ik voor ons allebei mag spreken als ik zeg dat we beide extreem trots zijn op het eindresultaat. Het team van Geen Blad voor de Mond heeft een topprestatie geleverd met de opmaak en realisatie. Ik hoop dat elke lezer dezelfde mening is toegedaan over de beelden en teksten. Het was mij in elk geval een waar genoegen.”
Tom schreef voor hij aan dit project begon al regelmatig blogs op LinkedIn over zijn passie. Dat doet hij nog steeds, maar uitgerekend op het moment dat DCMNT Porsche van start ging, begon hij ook nog eens met een nieuwe baan als online marketeer bij Gallery Aaldering.
De combinatie was gelukkig goed te doen. “Het schrijven van teksten beslaat een groot deel van mijn functie. Dan gaat het niet alleen maar over Porsche’s maar ook over andere prachtige klassiekers, zoals Aston Martin, Ford, MG en Alfa Romeo. Over dat laatste merk is overigens geheel terecht ook een mooie dcmnt-aire verschenen.”
Nieuwe droom
Inmiddels droomt Tom al verder. “Als de Staatsloterij haar morele verplichtingen na zou komen, koop ik direct een 911 én een Ferrari. Nee, ik ga niet kiezen, dat is hetzelfde als moeten kiezen tussen twee kinderen. Betekent dat eigenlijk niet dat er ook een Ferrari-DCMNT moet komen?”
Voor nu hoopt Tom in elk geval dat hij en Mick hun jarenlange passie voor Porsche hebben kunnen overbrengen. In hun podcast gaan ze nog dieper op het onderwerp en DCMNT in. Checken of Tom en Mick er in geslaagd zijn de passie voor Porsche over te brengen? Lees meer over DCMNT Porsche via deze link.