Coronacrisis inspiratie voor nieuw concept

Burgemeester Van Veldhuizen ontvangt eerste DCMNT ‘Twente ontwaakt’

Burgemeester Onno van Veldhuizen van Enschede heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen van ‘Twente ontwaakt’. ‘Twente ontwaakt’ is het eerste thema uit de serie DCMNT, een nieuw magazineconcept van het Enschedese contentmarketingbureau Geen Blad voor de Mond. DCMNT’s zijn documentaires in magazinevorm.

Elke ‘documentaire’ belicht een specifiek thema vanuit een verrassende invalshoek, in beeld gebracht met liefde en passie. Onno van Veldhuizen toonde zich zichtbaar enthousiast over het initiatief en nam zijn exemplaar over het Twentse landschap met veel belangstelling in ontvangst.

DCMNT ‘Twente ontwaakt’ is een fraai uitgevoerd glossymagazine van 40 pagina’s met adembenemende foto’s van het Twentse landschap, gemaakt door Enschedeër Vincent Croce. De jonge Rijssenaar Martin ter Denge heeft op zijn bekende ‘Twentse’ wijze alle teksten verzorgd. Daarmee is ‘Twente ontwaakt’ een mooie samenwerking geworden tussen lokale ondernemers. Van elk verkocht DCMNT gaat een euro naar een goed doel. Bij ‘Twente ontwaakt’ is dat Natuurmonumenten.

Mooi dat we dit samen met Twentse ondernemers hebben gerealiseerd en geweldig om ook op papier te zien hoe mooi onze streek is. Echt een cadeautje voor de lezer.”

Persoonlijk cadeau
“Wat DCMNT zo bijzonder maakt, is dat je jouw exemplaar kunt personaliseren”, vertelt Laurens Oude Elberink, directeur van Geen Blad voor de Mond. “De naam van de ontvanger komt op de voorpagina en het is mogelijk een zelfgeschreven voorwoord te plaatsen, inclusief een eigen foto.”

Oude Elberink kreeg het idee voor DCMNT meteen na het uitbreken van de Coronacrisis. “Ook bij Geen Blad voor de Mond werden we geconfronteerd met wegvallende of uitgestelde opdrachten. Er ontstond dus tijd en die hebben we gebruikt om een nieuw concept te bedenken. We wilden onze expertise inzetten om het perfecte cadeau te bedenken voor iemand waar je veel om geeft. Dat is ‘DCMNT’ geworden.”

Samen met freelancers
Oude Elberink besefte meteen dat zijn concept een groter nut kon dienen. “We werken sowieso veel samen met andere bedrijven en met freelancers. De meeste van hen zijn ook hard getroffen door de crisis, met name fotografen en tekstschrijvers. Met DCMNT bieden we hen de mogelijkheid om inkomsten te genereren en een mooi product toe te voegen aan hun portfolio. We betrekken ze dan ook nadrukkelijk als partners bij het concept.”

Het blad kost € 16,95 exclusief verzending en is het eerste DCMNT dat het levenslicht ziet. “Maar we komen snel met meer thema’s”, zegt Laurens Oude Elberink. “Meerdere nieuwe DCMNT’s zijn in de afrondende fase. En als iemand een goed idee heeft dat zich leent voor een ‘documentaire op papier’ of misschien zelfs al verhalen of foto’s heeft, dan gaan we graag het gesprek aan!”

Twente ontwaakt

Een ochtendwandeling ‘op papier’ door de Twentse natuur en door de jaargetijden.

Onno van Veldhuizen
Burgemeester Enschede

Menu